Az elmúlt két évben volt egy nagy projekt, amelynek részese lehettem: felépült az új 3S Bahn (S mint Seil, ami kötelet jelent) Trockener Steg és Kis Matterhorn között, aminek a megnyitó ünnepsége szeptember 29-én volt.
A felvonó onnan kapta a 3S elnevezést, hogy 3 acélsodrony kerül kifeszítésre a teljes távon, akár csak a "Pendelbahn" esetében (nagy kabinos felvonók, ahol kettő kabin egymással átellenesen oda-vissza ingázik a két célállomás között), azonban a "Gondelbahn"-hoz hasonlóan, több, kisebb kabin mozog körbe-körbe. Azzal, hogy a két technológiát kombinálták, egyesítették az egyes felvonó típusok előnyeit:
Fa + fólia + beton
- a 3 sodrony miatt (amiből kettő tartó sodrony, egy pedig a mozgatásért felelős) sokkal stabilabb, sokkal ellenállóbb szél ellen és gyorsabb is (100 km/h-s szélig gond nélkül elmegy, a sebessége pedig 6 m/s)
- a gondolákhoz hasonlóan kis kabinos rendszer, azonban egy kabinba 30 fő tud leülni, így az áteresztő képessége jóval nagyobb mindkettőnél
- a 3 acélsodrony miatt az átívelhető fesztáv is jóval nagyobb, amire a gleccser miatt szükség is volt (legnagyobb fesztáv két pillér között 2700 méter)
Akrobaták is voltak
A teljes szakaszon mindössze 3 acélpillér és a két megálló került megépítésre a régi felvonóval párhuzamosan, amelyből a lenti megállót a mi irodánk tervezte. A megállót Hänggi és Franziska kezdte el tervezi majd az engedélyezési terv után én vettem át Franziska szerepét. Az egész tervezés, kivitelezés hatalmas, össznépi csapatmunka volt, ahol az építészek, pláne az én részem parányi volt az egészet tekintve, mégis rendkívül boldog vagyok, hogy részese lehettem a projektnek. A fa hatású tartószerkezet ötlete Hänggi és Franziska érdeme, a homlokzati elrendezést viszont már az én ötletem volt. Nagyon más építészeti tervezni való nem is akad az épületen a közlekedési rendszer, a tartószerkezet és a külső burkon kívül, hiszen a szíve az egésznek maga a felvonó. Mégis kiváltságosnak érzem magam, hogy egy ilyen igényes ipari épület megtervezését és lépéseit nyomon követhettem. 😊
akrobaták
A megnyitó, akár csak az egész építkezés levezénylése, profin megszervezett munka volt. Délután háromkor kezdődtek a nyitó beszédek, majd a pap felszentelte az új létesítményt, megáldotta, hogy sokáig és biztonságosan szállítsa az utasokat a 4000 méteres magasságba, majd állófogadás, koccintás követte. Az apero közben elindult a felvonó első útjára, hogy mind az 500 meghívottnak legyen ideje menni vele egy kört.
Fa + napelem homlokzat
Élmény: még ha az ember nem is síel, de itt van Zermattban, érdemes rá 100 frankot szánni és felmenni vele a Kis Matterhornra. Ezek a Pininfarina által tervezett kabinok az utazás élményét egy másik szintre emelik: első és legfontosabb, hogy a kabin úgy siklik a levegőben, mintha meleg késsel vágnánk a vajba. Semmi zaj, döcögés, himbálózás; csupán szépen, stabilan suhan előre. Második: a tartószerkezete egy rafinált, hajlított ív, így igazából semmi nem korlátozza a kilátást, full panoráma nyílik a Testa Grigiára, a falura, a környező hegyekre, gleccserekre. Lélegzetelállító.
Miután mentünk egy kört, megcsodáltuk a fenti megállót is, lementünk a faluba, átöltöztünk, hogy aztán ismét találkozzunk a Zermatterhofban vacsorára. Emiatt is szuper, hogy részese lehettem, hiszen más különben nem hiszem, hogy vacsoráztam volna a zermatti 5 csillagos hotel báltermében. 😃 Fantasztikus volt a vacsora, a borok hozzá, a társaság is, már akit ismertem. Egy szóval, fantasztikus nap, fantasztikus élmény volt.
Készítettek az építkezésről egy nagyon szuper rövid filmet, ami beszéd nélkül átadja a legfontosabb információkat, érdemes megnézni:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése